SIA Glass först ut: Köper mjölk direkt från svenska gårdar

Familjeföretaget SIA Glass producerar glass av svensk grädde sedan 1961. – Vi har lyxen att ha 240 egna kor på Berte Gård här i halländska Slöinge som ger oss ungefär 2,5 miljoner liter mjölk varje år. Vi värderar svenska råvaror och vill gynna de svenska mjölkbönderna. Nu kommer vi, förutom att vi får mjölk från vår egen gård, att hämta mjölk direkt från 3 gårdar i trakterna kring Linköping, säger Rolf Frid som är VD på SIA Glass.

Hög efterfrågan styr
Konsumenternas efterfrågan på svenskt och närproducerat är hög, vilket gör att det kommer att bli brist på svensk grädde redan under våren. – Det är en ovanlig situation på flera sätt, men för oss finns inget annat alternativ än att fortsätta att tillverka glass på det sätt vi alltid gjort. Med svensk grädde och äkta råvaror. Därför känns det bra att kunna säkerställa tillgången och att göra det direkt från svenska mjölkbönder genom vår nya leverantör Glada Bonden.

SIA Glass först ut
Glada Bonden är en ekonomisk sammanslutning av svenska mjölkbönder som levererar till olika mejerier men har det gemensamma intresset av att lyfta priset på sin råvara. Anders Birgersson är ordförande i Glada Bonden. – SIA Glass är först ut och tar ett modigt steg för att samarbeta direkt med svenska mjölkbönder. Det ska de ha en stor eloge för. Värdet för svenska mjölkbönder är betydligt större än själva affären för de inblandade gårdarna. SIA Glass skakar om mjölkmarknaden och visar vägen som säkerställer att det kommer att finnas svensk mjölk och grädde i framtiden, säger Birgersson.

Framgångsrik tradition
SIA Glass kommer att producera 21 miljoner liter gräddglass under 2017. – Med 20 procent av den svenska glassmarknaden är vi Sveriges näst största glasstillverkare. Vi kommer att hålla fast vid traditionerna som gör oss framgångsrika, fortsätta att ta ansvar, värna om miljön och hålla en hög kvalitet. Samarbetet med våra leverantörer är mycket viktigt, säger Rolf Frid som är VD för SIA Glass.