Frågor och svar

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi brukar få.
Om du inte hittar svaret på just din fråga här är du alltid välkommen att kontakta oss info@siaglass.se

Reklamationer av en produkt gör du snabbast och bäst via vår Reklamationssida.

Önskar du en ny smak eller en som utgått ur vårt sortiment, görs det enklast under sidan Önska en smak.  

Om SIA Glass

Varför heter ni SIA Glass?

SIA Glass kom till som ett sysselsättningsprojekt, efter att det lokala slakteriet såldes. 1961 kom glasstillverkningen igång och ett namn behövdes snabbt tas fram. Valet föll på Slöinge Industri Aktiebolag, som senare blev SIA Glass AB

Vad står ängeln för i er logo?

SIA Glass logotyp har genomgått en rad förändringar genom åren. SIA Glass ängeln skapades 1981 av Göran Bergholm. Flera år senare myntades även begreppet ”Den svenska gräddglassens skyddsängel” som i många år var den del av vår logotyp.

Har ni någon fabriksförsäljning?

I Slöinge, där vår produktion ligger, finns även vår butik och glassbar. Här hittar du hela vårt sortiment samt andrasortering till bra priser. Öppettider och mer info hittar du här.

Produktfrågor

Varför hittar jag inte min favoritglass i min butik?

Olika butikskedjor har olika sortiment. Sortimentet kan även variera från butik till butik då de själva bestämmer vilka produkter de har i sitt sortiment. Om du saknar en produkt kan du alltid fråga butiken om de kan beställa hem den åt dig.

Var hittar jag era pinnar och strutar?

Här hittar du några av de glassbarer och kiosker som säljer SIA Glass kulglass och/eller pinnar och strutar. Vilket exakt sortiment varje glassbar eller kiosk har går dock inte svara på då vår glass säljs via grossist. 

Våra pinnar och strutar finns även i vissa ICA- och Hemköpsbutiker. Om du saknar en produkt kan du alltid fråga butiken om de kan beställa hem den åt dig

Varför tar ni bort vissa glassorter?

Varje år presenterar vi flera nya glassar i vårt sortiment. Det gör vi för att utvecklas och för att det skall bli mer spännande. Detta innebär att vi samtidigt måste ta bort några smaker för att sortimentet inte skall bli alltför stort och för att det blir omöjligt att få plats i butikernas frysdiskar. I regel tar vi då bort de glassar som är minst populära. Ibland kan valet även påverkas av balansen i totalsortimentet eller tillgången på någon råvara.

Om du önskar en viss smak i vårt sortiment kan du göra det här.

Varför finns inte alla smaker i både stora och små förpackningar?

Det är trångt i frysdiskarna. Vi skulle gärna ha ett dubbelt så stort sortiment men det är omöjligt i dagsläget. Den enda smak som finns i både 0,5 l och 1,5 l förpackning är Vanilj då den står för en så stor del av vår försäljning.

Hur förvarar jag glassen bäst?

Längst ner i frysen där det oftast är kallast. Det viktigaste är att man har en jämn temperatur under -18 grader. Ju fler gånger du tar ut och in glassen ur frysen, desto större risk att glassens kvalitet försämras. Det är även viktigt att man inte förvarar glassen nära varor som man fryser in.

Vad gör jag om jag upplever något fel på produkten jag köpt?

Om produkten inte håller måttet ska du givetvis reklamera den. Fyll i formuläret på reklamationssidan så hör vi av oss inom kort.

Innehåll

Var kommer grädden från i era produkter?

Vår gräddglass görs av 100% färsk grädde från halländska gårdar, inklusive vår egen Berte Gård, där vi har lyxen att ha 240 egna kor. Denna mjölk ger oss den härligt färska grädden som gör vår glass så god. För att kunna tillgodose behovet köper vi även grädde från Gäsene Mejeri – Sveriges minsta mejeriförening.

Använder ni er av svenska råvaror?

Vi använder företrädesvis närproducerade svenska råvaror, såsom färsk grädde, mjölk och bär. Svenska råvaror gör inte bara glassen extra god utan gynnar även våra svenska bönder. Vi lever på landet här i Slöinge, naturligt och nära jordbruket. Därför känns det som en självklarhet att hela tiden sträva efter en så hög andel svenska råvaror som möjligt.

Har ni någon sockerfri glass?

Ingen av våra glassar är sockerfria, då det förekommer naturliga sockerarter i mjölken och därmed även grädden. Däremot har vi glass utan tillsatt socker, sötad med björksocker och stevia. Finns i 0,75 liters förpackning i smakerna Vanilj och Choklad.

Dessutom har vi en glasspinne, NötKola UTS (sötad med maltitol, xylitol och stevia) samt en bägare med blåbärssmak på 110 ml (sötad med stevia). De finns på vissa ställen där pinnar och strutar säljs i servicehandeln och glassbarer.

Vad är guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl?

Guarkärnmjöl utvinns ur guarplantan och fruktkärnmjöl framställs ur fröna från Johannesbrödträdet. Båda är baljväxter och innehåller inte gluten. De används för att skapa en bra konsistens och minskar risken för iskristaller, vilket gör att glassen håller en bra kvalité genom hela fryskedjan.

Innehåller er glass emulgeringsmedel?

Emulgeringsmedel används för att kunna blanda fett och vatten. Så kallade mono- och diglycerider från vegetabiliska fettsyror binder ihop fett och vatten till en stabil blandning. Det liknar det som äggula gör för glassens textur, dvs. binder ihop fett och vatten till en stabil blandning. Mono- och diglyceriderna är dock enklare att hantera, ökar hållbarheten och orsakar inga allergier. SIA Glass använder alltid mono- och diglycerider av vegetabilisk olja, vanligast förekommande är rapsolja.

Är all glass pastöriserad?

Ja, först är all grädde och mjölk pastöriserad innan den levereras till oss och sedan högpastöriserar vi all glassmix innan infrysning.

Varför står det ”Kan innehålla spår av...” på vissa förpackningar?

I några av våra produkter ingår ingredienser som kommer från tillverkare som inte har möjlighet att helt separera produktlinjerna. Det innebär att vissa av våra ingredienser har spår av allergener. Läs alltid innehållsförteckningen på förpackningen noga.

Glassen är isig och grynig, vad har hänt?

Detta är typiskt för en produkt som delvis blivit tinad och sedan omfryst. När det har hänt är svårt att säga. Det kan ha hänt vid en omlastning eller i butiken. Eftersom butikskedjorna själva ansvarar för transport och hantering från vårt lager bör du ta kontakt med frysansvarig i butiken där glassen köptes om detta inträffar. Tar man ut glassen flera gånger ur frysen hemma och ställer in den igen är det också större risk att glassens kvalitet försämras.

Förpackningar

Kan man återanvända glassförpackningarna? Tål de mikrovågsugn och diskmaskin?

Att återanvända våra glassburkar till matlådor eller att frysa in mat i är väldigt populärt. Våra plastburkar tål både mikrovågsugn och diskmaskin. Tänk på att vara försiktig om du värmer en fet maträtt i mikrovågsugnen. Värmen kan bli så hög att burken deformeras. men även om så sker är det ingen risk för att farliga ämnen frigörs.

Hur källsorterar jag era förpackningar?

Våra vita plastburkar och lock i 1,5, 0,75 och 0,5 liters sortimentet samt glasspappret runt pinnar och strutar lämnas för återvinning i behållaren för plast.

Burkarna till Vår finaste 0,5 liter läggs bland återvinningen för pappersförpackningar.

Allergi och intolerans

Är glassen glutenfri?

All vår glass är glutenfri, förutom de produkter som innehåller rån, kakbitar och kex (gäller dock inte vår glutenfria strut Juni).

Många av våra glassar innehåller glukossirap som tillverkas av vete. Den glukossirap vi använder innehåller inga detekterbara rester av gluten, dvs mindre än 20 ppm. Produkten bör däremot undvikas av personer med veteproteinallergi.

Har ni mjölkfri glass?

All vår gräddglass tillverkas av svensk färsk grädde. Vår veganska glass (gjord på svensk havre och ärtprotein) samt vår sorbet och isglass innehåller däremot varken laktos eller mjölkprotein. Glasspinnen Vegansk SaltKaramell kan dock innehålla spår av mjölk.

Läs alltid innehållsförteckningen på förpackningen noga.

Hanterar ni nötter/mandel/jordnötter i er produktion?

Ja, nötter och mandel finns i flera produkter. Jordnötter hanteras för närvarande inte i vår anläggning. Läs alltid ingrediensförteckningen på förpackningen noga.

Jag har en fråga om allergi. Var hittar jag information?

Den innehållsdeklaration som gäller är den som står på våra förpackningar. Där är alla allergener tydligt markerade. På vår webbsida kan du även få en vägledning vad gäller innehåll och allergener för alla våra glassar samt i vår Allergiguide.

Har du fortfarande frågor, kontakta oss på info@siaglass.se

Konsumentkontakt

0346-71 51 03

Måndag-fredag 13.00-16.00

För reklamationer använd vårt formulär i första hand

Önska en smak

Saknar du någon glassmak? Ingenting är omöjligt, kanske är det just ditt önskemål som gör att vi sätter igång produktionen för en ny sorts smaskig glass!

Önska smak